KONSEP ISLAM TENTANG DIN.
Assalamualaikum
warohmatullohi wabarokatuh.
Postingan kali ini saya
akan menjelaskan tentang AD-DIN
(AGAMA),untuk lebih jelasnya langsung saja kita simak materi dibawah ini:
1.
PENGERTIAN AD-DIN
Agama atau al-Din yang benar dalam sejarah manusia ialah ajaran yang dibawa oleh Nabi Adam a.s dan kemudiannya nabi-nabi lain selepasnya. Al-Din tersebut dibawa dan diturunkan oleh Allah s.w.t untuk membentuk serta mengarahkan manusia supaya menjadi insan yang baik dan mendapat keredhaan Allah s.w.t seterusnya kebahagiaan hidup di dunia yang fana ini dan di akhirat yang kekal abadi nanti.
Dalam Islam perkataan agama diistilahkan dengan kalimah al-Din. Agama dan ad-Deen adalah dua perkara yang berbeza walaupun ramai kebanyakan manusia menterjemahkannya sebagai sesuatu yang sama. Al-Din berasal daripada perkataan Arab yang bermaksud satu cara hidup (way of life) yang melengkapi segenap aspek kehidupan yang meliputi hubungan manusia dengan Allah, hubungan manusia dengan manusia dan hubungan manusia dengan alam.
Pengertian al-Din sebagai agama yang benar menurut pengertian yang dikehendaki dan yang dibawa oleh al-Quran ialah dengan memberi penumpuan serta penekanan terhadap empat aspek sebagaimana berikut iaitu sebuah agama yang membawa makna:
a. Kehakiman dan Kekuasaan.
b. Tunduk dan patuh kepada kekuasaan
c. Segala sistem dan peraturan yang bersifat praktikal yang digubal oleh Allah s.w.t sebagai penggubal mutlak.
d. Terdapat balasan baik daripada kekuasaan dan kehakiman serta balasan buruk terhadap mereka yang mengingkari kekuasaan dan kehakiman tersebut.
Sebagai rumusan, perkataan serta pengertian al-Din sebagaimana yang dikehendaki dan menurut al-Quran ialah dengan merangkumi aspek akidah, ibadah, syariat dan akhlak. Sehubungan dengan itu, ulama Islam mengatakan dan menggelarkan atau juga mendefinisikan Islam itu sebagai al-Din iaitu sebagai suatu cara hidup yang lengkap dan menyeluruh.
Oleh itu, Islam adalah al-Din yang mencakupi seluruh bidang kehidupan. Ajaran-ajaran Islam adalah dalam bentuk kesepaduannya yang sempurna. Ia mesti diterima seluruhnya dan tidak boleh dipecah-pecahkan, diterima sebahagian dan ditolak sebahagian yang lainnya. Segala cabang ajaran Islam dalam kesatuannya dapat diumpamakan sebagai tubuh manusia, di mana setiap anggota tubuh itu hanya dapat berperanan selagi ia masih menjadi sebahagian daripada tubuh tersebut. Tetapi jika ia sudah dipisahkan, umpama kaki yang sudah dipotong, maka tentulah ia tidak mungkin lagi berperanan sebagai kaki.
Agama atau al-Din yang benar dalam sejarah manusia ialah ajaran yang dibawa oleh Nabi Adam a.s dan kemudiannya nabi-nabi lain selepasnya. Al-Din tersebut dibawa dan diturunkan oleh Allah s.w.t untuk membentuk serta mengarahkan manusia supaya menjadi insan yang baik dan mendapat keredhaan Allah s.w.t seterusnya kebahagiaan hidup di dunia yang fana ini dan di akhirat yang kekal abadi nanti.
Dalam Islam perkataan agama diistilahkan dengan kalimah al-Din. Agama dan ad-Deen adalah dua perkara yang berbeza walaupun ramai kebanyakan manusia menterjemahkannya sebagai sesuatu yang sama. Al-Din berasal daripada perkataan Arab yang bermaksud satu cara hidup (way of life) yang melengkapi segenap aspek kehidupan yang meliputi hubungan manusia dengan Allah, hubungan manusia dengan manusia dan hubungan manusia dengan alam.
Pengertian al-Din sebagai agama yang benar menurut pengertian yang dikehendaki dan yang dibawa oleh al-Quran ialah dengan memberi penumpuan serta penekanan terhadap empat aspek sebagaimana berikut iaitu sebuah agama yang membawa makna:
a. Kehakiman dan Kekuasaan.
b. Tunduk dan patuh kepada kekuasaan
c. Segala sistem dan peraturan yang bersifat praktikal yang digubal oleh Allah s.w.t sebagai penggubal mutlak.
d. Terdapat balasan baik daripada kekuasaan dan kehakiman serta balasan buruk terhadap mereka yang mengingkari kekuasaan dan kehakiman tersebut.
Sebagai rumusan, perkataan serta pengertian al-Din sebagaimana yang dikehendaki dan menurut al-Quran ialah dengan merangkumi aspek akidah, ibadah, syariat dan akhlak. Sehubungan dengan itu, ulama Islam mengatakan dan menggelarkan atau juga mendefinisikan Islam itu sebagai al-Din iaitu sebagai suatu cara hidup yang lengkap dan menyeluruh.
Oleh itu, Islam adalah al-Din yang mencakupi seluruh bidang kehidupan. Ajaran-ajaran Islam adalah dalam bentuk kesepaduannya yang sempurna. Ia mesti diterima seluruhnya dan tidak boleh dipecah-pecahkan, diterima sebahagian dan ditolak sebahagian yang lainnya. Segala cabang ajaran Islam dalam kesatuannya dapat diumpamakan sebagai tubuh manusia, di mana setiap anggota tubuh itu hanya dapat berperanan selagi ia masih menjadi sebahagian daripada tubuh tersebut. Tetapi jika ia sudah dipisahkan, umpama kaki yang sudah dipotong, maka tentulah ia tidak mungkin lagi berperanan sebagai kaki.
2. KEPERLUAN BERAGAMA BAGI MANUSIA
Tuhan yang Maha Kuasa menjadikan alam semesta yang luas terbentang dan menjadikan manusia dan hikmat menurut iradat dan kudrat yang Maha Tinggi. Setiap kejadian termasuklah bumi, matahari, bulan, bintang, segala cakerawala dan banyak lagi kejadian lain yang hanya diketahui Allah sahaja, segalanya beredar, bergerak, berjalan menurut peraturan dan ketentuan Allah s.w.t yang sangat rapi dan halus. Alam semesta seluruhya adalah berjalan mengikut sunnah Allah.
Begitu juga manusia yang menjadi khalifah Allah di bumi mestilah hidup menurut hukum-hukum yang telah ditetapkan Allah demi keselamatan dan kesejahteraan baik dunia dan akhirat. Manusia dijadikan oleh Allah terdiri daripada dua unsur iaitu unsur jasmani dan rohani dan di dalam tubuh manusia terdapat dua kekuatan atau dua tenaga iaitu :
i. Tenaga membina yang tunduk kepada pengendalian akal yang waras yang boleh membezakan antara baik dan buruk, betul dan salah. Tenaga inilah yang boleh mengarahkan manusia untuk melakukan kebijakan dan keadilan, persamaan, kasih sayang, tolong menolong dan sebagainya.
ii. Tenaga merosakkan yang tunduk kepada runtunan nafsu, naluri yang liar, sesat, tamak, angkuh, hasad, dengki, bangga, suka menumpahkan darah dan sebagainya yang membawa keburukan dan kehancuran masyarakat dan negara.
Di tengah-tengah dua kekuatan atau dua pengaruh inilah manusia berdiri dalam masyarakat. Maka dengan tarikan dunia dan pelbagai godaan syaitan ramai manusia yang menjadi korban nafsu, korban kebendaan, pangkat dan kemasyhuran. Oleh yang demikian di sinilah pentingnya agama kepada manusia. Andaikata manusia dibiarkan tanpa agama, tanpa beriman kepada Allah yang Maha Esa, sudah tentu Allah tidak menjadikan manusia sebagai khalifah Nya di bumi untuk memakmurkan dunia dan melakukan kerja-kerja yang baik yang memberi faedah kepada manusia dan masyarakat.
Oleh itu manusia tidak boleh hanya bergantung kepada nilai dan undang-undang yang dibuat oleh akal fikiran manusia kerana iainya adalah perundangan yang tidak mutlak, tidak sempurna dan tidak dapat memenuhi maslahat seluruh manusia adalah disebabkan oleh fikiran manusia terbatas, di samping manusia selalu dipengaruhi oleh beberapa faktor seperti tarikan nafsu, alam sekitar, semangat kebangsaan, perasaan mementingkan diri dan keegoan. Dalam kehidupan manusia yang tidak terbatas maka manusia memerlukan perlembagaan yang mutlak, undang-undang yang sejagat yang ditetapkan oleh Tuhan pencipta alam semesta yang menjadikan seluruh manusia.
3. ISLAM SEBAGAI CARA HIDUP
Sesiapa yang mempelajari dan mengkaji al-Quran serta ilmu-ilmu Islam yang lain nescaya ia akan mendapati bahawa ajaran Islam adalah amat sempurna dan sangat unik. Di antara tujuan perjuangan Islam ialah untuk mencari keamanan dan kesejahteraan semua manusia di samping menggalakkan semangat kerjasama keamanan di antara seluruh umat manusia.
Jika kita meneliti ajaran Islam secara mendalam, bolehlah kita ringkaskan bahawa manusia dari zaman dahulu kala sehingga generasi yang terakhir masing-masing mengenal diri dan menyakini dengan jiwa raganya bahawa Tuhan Yang Esa itu ialah pencipta alam. Dengan demikian setiap mereka haruslah menjadikan Islam sebagai satu cara hidup sebagaimana tafsiran ulama Islam yang mengatakan dan menggelarkan atau juga mendefinisikan Islam itu sebagai al-Din iaitu sebagai suatu cara hidup yang lengkap dan menyeluruh.
Hal ini dapat dibuktikan dalam setiap ajaran yang diperintahkan oleh Islam agar diikuti dan dijadikan panduan hidup seharian. Antaranya ialah :
1. Islam memberitahu bahawa Allah s.w.t telah menetapkan manusia menjadi khalifah (pemimpin) di bumi ini. Dengan ini manusia dapat menghidupkan fungsi ’ubudiyah’ (pengabdian kepada Allah s.w.t) iaitu beriman kepada Allah s.w.t sesuai dengan petunjuk dan didikan Nabi s.a.w.
2. Islam juga telah memberitahu bahawa manusia akan hidup semula setelah mati. Oleh itu perlu difikirkan sekarang apakah amalan yang akan dibawa bersama untuk hari esok.
3. Islam mendidik manusia supaya sentiasa bersyukur atas segala nikmat kurniaan Allah yang tidak terkira banyaknya. Oleh itu dengan sentiasa bersyukur jiwa dan raga seseorang muslim akan menjadi aman dan sejahtera.
4. Islam mendidik manusia supaya ikhlas mematuhi peraturan dan undang-undang samada yang datang daripada Allah s.w.t, Nabi atau daripada pihak yang berkuasa dalam masyarakat asalkan peraturan itu tidak berlawanan dengan lunas-lunas Allah s.w.t .
5. Islam mendidik manusia supaya sentiasa berakhlak mulia dan berbudi pekerti baik, iaitu hormat-menghormati dan tolong menolong antara satu sama lain dalam usaha mencari kebajikan bersama.
6. Islam mendidik manusia supaya berani menegakkan kebenaran, kebaikan, keadilan serta takut untuk melakukan kesalahan atau pelanggaran hukum-hukum samada terhadap hukum Allah yang Maha Esa dan Nabi seterusnya terhadap negara dan sesama makhluk.
7. Islam mengajar manusia supaya menegakkan dan memperjuangkan keadilan di mana sahaja. Keadilan yang dituntut itu adalah keadilan makhluk baik dalam kalangan kaum Muslimin dan di antara kaum Muslim dengan orang kafir.
8. Islam mengajar umatnya supaya bersikap sederhana dalam soal-soal kehidupan dan tidak melampaui batas serta tenggelam dalam kemewahan yang boleh membawa kepada kemusnahan.
9. Islam memberikan panduan tentang makan, minum dan sebagainya sebagaimana firmannya dalam surah al-Imran ayat 31:
قُلْ إِن كُنتُمْ تُحِبُّونَ اللّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللّهُ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَاللّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ
Maksudnya: ”Wahai anak-anak Adam! Pakailah pakaian kamu yang indah berhias pada setiap kali kamu ke tempat ibadah atau mengerjakan sembahyang, dan makanlah serta minumlah dan jangan pula kamu melampau-lampau: sesungguhnya Allah tidak suka akan orang yang melampaui batas.”
10. Islam mengajarkan semangat bertanggungjawab kepada setiap orang samada ketua negara, pemimpin, ketua keluarga, isteri dan lain-lain. Sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud:
”Setiap daripada kamu adalah bertanggungjawab terhadap kawalannya, raja adalah pengawal, seorang lelaki adalah pengawal terhadap ahli keluarganya dan perempuan (isteri) adalah pengawal terhadap rumah suaminya dan anaknya, maka setiap seorang daripada kamu adalah pengawal dan tiap-tiap kamu adalah bertanggungjawab terhadap kawalannya.”
11. Islam mengajar umatnya agar menjadi pandai, bijak dan beramal sebagaimana yang dijanjikan olehNya yang mana Allah s.w.t akan meninggikan darjat orang yang beriman di antara kamu dan Allah akan meninggikan orang yang diberi ilmu pengetahuan agama (daripada kalangan kamu) beberapa darjat.
Demikianlah di antara pengajaran-pengajaran yang dibawa oleh agama yang paling unik dan paling praktis di antara seluruh agama-agama di dunia ini.
Sekian postingan kali ini, jangan lupa kunjungi postingan-postingan saya
yang lainya ea sob,
Wassalamu’alaikum warohmatullohi wabarokatuh.
0 Response to "KONSEP ISLAM TENTANG DIN."
Post a Comment